W ostatnich latach drastycznie wzrasta zainteresowanie technologiami automatyzującymi życie codzienne. Coraz więcej firm stara się więc przekonać do swojej oferty indywidualnych i biznesowych klientów, którzy przeważnie wzbraniają się przed wydatkami jednak tylko do tego momentu, gdy przekonają się do praktyczności określonych rozwiązań. Wprowadzenie mechaniki i automatyzacji do swojego domu może zagwarantować wiele korzyści i ułatwień, które w normalnych warunkach są trudne do osiągnięcia. Oczywiście całkowita automatyzacja domu w standardzie smart house, jest bardzo kosztowna i tego typu prawie całkowicie zautomatyzowane nieruchomości zarezerwowane są dla najbardziej zamożnych nabywców. Codziennie jednak spotykamy się z dużo prostszymi urządzeniami, które wykorzystywane są masowo – jak chociażby windy. To najczystszy przykład tego, jak technologia automatyzacji rozwija się i ewoluuje – niegdyś winda jako mechanizm, była obsługiwana manualnie. Do wciągnięcia na duże przewyższenie ciężaru, potrzebnych było jednak wielu sprawnych i silnych ludzi, którzy nie mieli praktycznie innego zadania. Czas wymagany do takiej akcji oraz liczba środków, które trzeba było zainwestować w taką obsługę, kompletnie nie kalkulowały się w większości przypadków. Zbudowanie silników i siłowników elektrycznych oraz późniejszy rozwój komunikacji pomiędzy urządzeniami automatycznymi i ich odpowiednie programowanie na wykonanie określonych czynności – było wielkim przełomem. Winda jest nadal konstrukcją w teorii bardzo prostą, ale na jej ruch w szybie do góry i w dół, a także na zatrzymywanie się tylko na określonych poziomach i automatyczne otwieranie oraz zamykanie drzwi – składa się wiele bardzo małych zautomatyzowanych i zaprogramowanych elementów. Gdyby nie automatyzacja i rozwój mechaniki, windy bez wątpienia cały czas funkcjonowałyby tak samo – aktualnie prowadzi się jednak prace nad windami poruszającymi w dwóch płaszczyznach – nie tylko pionowo, ale także poziomo. Dzięki temu możliwe jest takie zaprojektowanie dwóch wind w jednym budynku, aby w miarę możliwości dodatkowo wymijały się one korzystając z alternatywnego szybu. Czasy niezbędne wtedy do wykonania wszystkich zadań przewozu ludzi lub towary ulegają drastycznemu skróceniu. Wprowadzenie takiego systemu wymaga jednak wielu prac nie tylko inżynieryjnych, ale również typowo programistycznych. Dodatkowym obciążeniem jest bez wątpienia koszt wynikający z konieczności stworzenia alternatywnego szybu i połączenie ich ze sobą wieloma komunikacyjnymi korytarzami. System taki staje się jednak tym bardziej optymalny, im większą powierzchnię i więcej towaru lub ludzi do przewiezienia ma firma. Jeśli obiekt przemyślany jest pod pracowanie na wielkich obrotach i ma za zadanie zrealizowanie tysięcy zleceń jednocześnie, zainwestowanie w taki całkowicie zautomatyzowany system jest bez wątpienia warte rozważenia. Dzięki stałej ewolucji postępującej w technologiach elektronicznych czy automatyzacji, wciąż udoskonalane są wynalazki, rozwiązania i koncepcje, które wydawały się do tej pory wystarczająco dobrze rozwiniętymi.